Monday, May 13, 2013

UNDI POPULAR TAKTIK ANWAR TUTUP KEGAGALAN

Rakyat berpeluang melihat telatah dan gelagat Anwar Ibrahim di perhimpunan lebih kurang 40,000 penyokong-penyokong pembangkang di Stadium Kelana Jaya dua hari lalu yang diadakan kerana membantah keputusan Pilihan Raya Umum ke 13 yang memihak kepada Barisan Nasional.

Anwar nampaknya tidak berkesudahan meroyan sejak hari Ahad lalu, 5 Mei, kerana kempunan tidak berjaya merealisasikan impiannya untuk menawan Putrajaya dan seterusnya menduduki kerusi empuk sebagai Perdana Menteri Malaysia ke tujuh.

Begitu terdesak beliau mahukan jawatan itu sehingga kini satu jenaka yang berlegar di laman-laman sesawang sosial seperti Facebook bahawa Anwar telah berjaya dilantik akhirnya sebagai 'Perdana Menteri' Kelana Jaya oleh 40,000 penyokong ang kebanyakannya berbangsa Cina.

Anwar mendakwa pakatan pembangkang telah ditipu oleh Suruhanjaya Pilihan Raya sehingga kemenangan yang sepatutnya dirangkul oleh mereka kononnya telah dirampas secara penipuan oleh BN.

Pemimpin-pemimpin pembangkang yang lain juga turut menggila seperti Anwar juga sehingga dilihat sudah hilang pedoman dan pemikiran rasional melempar bermacam-macam fitnah terhadap BN dan SPR.

Bagaimanapun penjelasan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada sidang media selepas perjumpaan dengan semua ahli-ahli parlimen dan dewan undangan negeri BN di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Selasa lalu berjaya merungkai secara jelas kedudukan sebenar isu yang dibangkitkan oleh pihak pembangkang berhubung proses pilihan raya yang baru selesai.

Jelas Datuk Seri Najib, pengundi Cina khususnya telah berjaya ditipu oleh parti rasis, cauvinis Dap sehingga termakan propaganda pembangkang bahawa kerajaan BN akan tumbang pada PRU13.

Disebabkan pengundi Cina sudah terpedaya dengan pelbagai tipu muslihat Dap dengan bermacam slogan yang merangsangkan perasaan seperti 'Ubah', 'Tukar', 'Ini Kalilah' serta ABU mereka berduyun-duyun keluar mengundi pada 5 Mei lalu dengan penuh harapan kerajaan baru yang akan dibentuk oleh pembangkang akan berjaya didirikan pada keesokan harinya.

Malang seribu malang bagi Anwar dan kuncu-kuncu pembangkangnya, majoriti rakyat lebih bijak daripada pengundi Cina lalu terus memberi mandat dan kepercayaan kepada BN untuk menerajui kerajaan.

Inilah sebenarnya yang berlalu sehingga peratusan yang keluar mengundi mencatat 80 peratus, tertinggi dalam sejarah PRU di negara ini sejak merdeka.

Perdana Menteri menjelaskan tidak mungkin kerajaan BN dapat ditumbangkan tanpa sokongan kaum Melayu, India serta Bumiputera Sabah dan Sarawak walaupun jika semua pengundi Cina menyokong pembangkang.

Inilah pembohongan besar yang dilakukan oleh Anwar, Dap, PKR dan Pas sehingga pengundi Cina tersilap perhitungan politik pada kali ini dengan menolak majoriti calon-calon daripada MCA yang mewakili suara moderat masyarakat Cina di negara ini.

Pada pandangan orang Melayu kini, pengundi Cina telah mengkhianati semangat setiakawan yang terjalin sejak merdeka dengan ikatan kerjasama politik terawal antara UMNO, MCA dan MIC.

Disebabkan pengundi menjadikan emosi sebagai asas keputusan mereka mengundi pembangkang, mereka telah membuat silap besar dalam pertimbangan politik pada kali ini walaupun sebelum ini mereka dianggap sebagai satu bangsa yang pragmatik dan praktikal.

Yang mengaut keuntungan paling besar hasil pembohongan pembangkang ialah Dap yang berjaya menambah jumlah kerusi parlimen kepada 38 berbanding 28 pada PRU 2008 sementara kerusi Dewan Undangan Negeri meningkat mendadak kepada 95 daripada 63 kerusi sebelumnya.

No comments:

Post a Comment